Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil

Professorportræt: Sebastian Risi træner kunstig intelligens med computerspil

Hvordan lærer man en computer at være kreativ nok til at tilpasse sig uforudsete omstændigheder? Man viser den, hvordan mennesker gør. Professor på Digital Design Sebastian Risi bruger spil til at træne neurale netværk i at tænke kreativt og løse problemer i den virkelige verden. Hans indtrædelsesforelæsning d. 23. august har titlen "Creative AI: Machines that Play, Adapt, and Create".

Sebastian RisiInstitut for Digital Designkunstig intelligenscomputerspil

Skrevet 3. august 2021 13:37 af Theis Duelund Jensen

Som ung studerende i Tyskland var Sebastian Risi splittet, da han skulle vælge et fag at læse. Skulle det være biologi eller datalogi? På den ene side havde han altid været fascineret af computere og teknologiens potentiale, og han havde sågar udviklet et computerspil med en ven. På den anden side havde han altid været draget af naturens mysterier, de biologiske processer, der får celler til at samles i perfekte mønstre. Han endte med at vælge førstnævnte på Philipps-Universität Marburg, hvor en af de første forelæsninger, han overværede, handlede om neurale netværk.

”Jeg syntes, det var utroligt fascinerende, og så gav arbejdet med neurale netværk mig mulighed for at kombinere mine interesser i teknologi og biologi. I dag er mit arbejde optaget af samspillet imellem dem,” siger professoren, der i 2012 færdiggjorde sin Ph.d. ved University of Central Florida.

Det er en uhyre kompliceret proces at bygge et neuralt netværk. Netværkets opbygning er inspireret af den menneskelige hjerne, og i deres arbejde skæver Sebastian Risi og hans kolleger tit til evolutionsbiologien.

”Naturen er fantastisk kreativ i sin evolution. Se bare på den mangfoldighed blandt organismer, der findes. Vi prøver at skabe algoritmer, der kan give os den samme mangfoldighed. Evolutionen har også gjort organismerne særdeles robuste. Vi prøver at simulere et miljø, hvor der er gunstige forhold, for at maskiner kan udvikle sig til at blive mere kreative og duelige. Vi bruger neurale netværk, computersimuleret evolution og deep learning,” siger Sebastian Risi, der er koordinator for ITU’s Creative AI Lab og co-director for Robotics Evolution and Art Lab (REAL)-gruppen.

Drømmer neurale netværk om elektriske får?
På Sebastian Risis hjemmeside mødes man af videoer af neurale netværk, der konstruerer bygninger i spillet Minecraft, laver nye baner i Mario Bros. og en metaltråd med robothjerne, der kan formes på alle tænkelige måder og løse forskellige opgaver. Det er alt sammen eksempler på hans forskningsarbejde, hvis overordnede mål er at gøre kunstig intelligens mere robust ved at træne maskinerne til at tænke kreativt, ligesom vi mennesker gør. Det kan godt lyde som en historie fra en Philip K. Dick-roman om sofistikeret kunstig intelligens, der til forveksling ligner menneskets. Videnskaben er dog langt fra noget, der ligner en generel kunstig intelligens, siger Sebastian Risi.

”Man kan stadig ikke lære maskiner sund fornuft,” siger han. ”I dag har vi utroligt kompleks kunstig intelligens, men teknologien er fortsat begrænset til snævre felter og veldefinerede opgaver. Det er bl.a. derfor, jeg er interesseret i at træne neurale netværk i at spille spil, fordi spil er kæmpe udfordringer for maskiner. Vi har også god mulighed for at vurdere maskinernes evner, fordi vi kan sammenligne med, hvordan mennesker klare sig i spil.”

I et spilunivers konfronteres den kunstige intelligens med uforudsete hændelser. Det er præcis derfor, at fremgangsmåden kan være så behjælpelig ude i virkeligheden. ”Tag nu selvkørende biler, for eksempel. Det er set før, at en selvkørende bil har forvekslet en lastbilanhænger med en åben strækning på vejen, og så har vi ulykken. Det er et eksempel på, hvordan kunstig intelligens ikke har en sund fornuft indbygget. Ved at undersøge den type problemer i en spilsammenhæng kan vi gøre neurale netværk mere robuste.”

Kunstig intelligens kan lære os om os selv
Sebastian Risi, der i 2019 modtog et Sapere Aude Starting Grant for sin forskning i kunstig intelligens inden for industriel automation, undersøger også, hvad kunstig intelligens kan lære os om os selv. Professoren og hans kolleger har bl.a. skabt et projekt, i hvilket Minecraft fungerer som en ramme omkring et neuralt netværk, der udformer komplekse figurer – fra larver og træer til bygninger og interiører. Hvis man skal forklare processen kort, konstruerer den kunstige intelligens byggeklodser ved hjælp af lokalt interagerende enheder – dvs. enheder der kun kan se, hvad deres umiddelbare naboenheder laver – hvilket også er den fremgangsmåde organismer i naturen bruger.

”Vores kroppe og hjerner er lavet af celler, der kommunikerer med hinanden, deler sig og vokser videre,” siger Sebastian Risi. ”Ved at simulere processen håber vi på, at vi kan få svar på nogle af biologiens helt store spørgsmål og forstå, hvordan naturen kan være så præcis, når den skaber organismer.”

Men forskningen har også et mere jordnært og praktisk perspektiv, fortæller han. Hvis man kan træne et neuralt netværk til at være kreativ i Minecraft, kan måske også lære det at koordinere en sværm af tusind droners bevægelsesmønster, eller en million nanobotter at udføre komplicerede kirurgiske indgreb.

”Det lyder som science fiction,” indrømmer Sebastian Risi, ”men det er den type teknologier, vi forsøger at bane vej for.”

Professor Sebastian Risi holder indtrædelsesforelæsning mandag d. 23. august kl. 14 på IT-Universitetet i København, Emil Holms Kanal, auditorie 2F13. Forelæsningen følges af en reception.

Mere information

Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk 

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/404