Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft

Deep learning-algoritme skal slå mennesket i StarCraft

Computere har allerede tævet mennesket i skak, Go og poker. Nu er forskere på IT-Universitetet i gang med at træne en algoritme til at slå de bedste menneskelige spillere i computerspillet StarCraft. Lykkes missionen, vil det skyde forskningen i kunstig intelligens et kvantespring fremad.

Institut for DatalogiForskningalgoritmercomputerspilkunstig intelligens

Skrevet 4. oktober 2017 06:49 af Vibeke Arildsen

Jo mere komplekst et spil er, jo mere ligner det virkeligheden med alle dens uforudsigeligheder og ubekendte. Det er forklaringen på, at forskere i kunstig intelligens nu bevæger sig videre fra brætspil som skak og Go til computerspil som StarCraft, hvor der anslås at findes 101685 mulige kombinationsmuligheder i hvert spil.

Niels Justesen er et år inde i sit ph.d.-projekt på IT-Universitetet, hvor han arbejder henimod at udvikle en selvlærende algoritme, som kan slå selv professionelle StarCraft-spillere.

Hvad er StarCraft?

StarCraft er et strategispil, der går ud på at opbygge en hær og ødelægge modstanderens base i det ydre rum. Spillet er særligt populært i Sydkorea, hvor professionelle StarCraft-spillere er store stjerner.

”Det man har gjort med computerspil og deep learning-algoritmer indtil videre er at prøve at lære spillet ende-til-ende, men den tilgang ville være meget vanskelig i et spil som StarCraft, fordi det er så komplekst. I StarCraft er der usikkerhed om, hvordan modstanderen handler, akkurat som der er i den virkelige verden. Samtidig skal spilleren styre en hel hær og uddelegere opgaver til forskellige enheder af tropper. Det at kunne lære en algoritme at træffe de rigtige handlinger i så komplekst et system er en meget generel udfordring inden for kunstig intelligens som, hvis den bliver løst, kan få betydning på en masse andre områder,” fortæller han.

Se Niels Justesen teste StarCraft-algoritmen i flere spil på én gang i videoen nedenfor.

www.youtube.com/embed/3i_AIutr8V4


Træning på 2.000 spil
Foreløbig har Niels Justesen sammen med sin vejleder Sebastian Risi trænet algoritmen på 2.000 fuldførte spil med nogle af verdens bedste StarCraft-spillere. Ud fra det datasæt har algoritmen gradvist lært, hvordan menneskelige spillere har handlet i næsten 800.000 forskellige spilsituationer. Til en vis grad kan algoritmen generalisere den viden til at træffe beslutninger i situationer, den ikke har oplevet før. Træningen har indtil videre bragt algoritmen op på niveau med middelmådige menneskelige StarCraft-spillere.

Næste skridt bliver at få algoritmen at træffe bedre strategiske beslutninger end selv de professionelle StarCraft-spillere ved hjælp af en metode kaldet ’deep reinforcement learning’.

En deep reinforcement learning-algoritme lærer selv at udvikle gode strategier ved at eksperimentere i et miljø. Den prøver forskellige ting af og lærer derved at gøre mere af det, den får gevinster af, og mindre af det, den bliver straffet af.

Niels Justesen, ph.d.-studerende på ITU

“En deep reinforcement learning-algoritme lærer selv at udvikle gode strategier ved at eksperimentere i et miljø. Den prøver forskellige ting af og lærer derved at gøre mere af det, den får gevinster af, og mindre af det, den bliver straffet af. Det kan sammenlignes med måden, hvorpå et barn lærer at begå sig i verden ved at prøve sig frem,” forklarer Niels Justesen.

En milepæl for kunstig intelligens

ITU-forskeren er ikke den eneste, der arbejder på at udvikle en StarCraft-algoritme. Blandt andre Facebook og den Google-ejede virksomhed DeepMind interesserer sig for andre aspekter af StarCraft-problemet, og når man finder en algoritme, der kan slå mennesket i spillet, vil den sandsynligvis være resultat af et samarbejde mellem et større antal forskere og virksomheder, mener Niels Justesen.

”Vores tankegang er at dele spillet op i mindre dele og løse problemerne ét ad gangen i stedet for at prøve at løse det store komplekse problem. På den måde forsøger vi gradvist at løse den overordnede strategi i spillet, mens Facebook for eksempel arbejder med at få algoritmen til at styre en masse tropper på én gang,” siger han.

Ultimativt er formålet ikke at ydmyge mennesket i endnu et spil, men at drive forskningen inden for kunstig intelligens endnu et nøk fremad. En række af verdens førende forskere i kunstig intelligens anslog for nylig, at StarCraft-spillet vil blive løst inden for de næste fem år. Det vil være et stort fremskridt, som kan få betydning i sammenhænge langt fra spilverdenen, fortæller Niels Justesen.

Google har allerede anvendt algoritmer, som oprindeligt var udviklet til at spille i spil, til at nedsætte strømforbruget i deres enorme datacentre med 40 procent.

Niels Justesen, ph.d.-studerende på ITU

”Google har allerede anvendt algoritmer, som oprindeligt var udviklet til at spille i spil, til at nedsætte strømforbruget i deres enorme datacentre med 40 procent. Man forsker også i at bruge deep learning-algoritmer til at optimere styring af smart grids, altså store el-netværk. I den medicinske verden vil fremskridt inden for deep learning kunne hjælpe lægerne med at bestemme diagnoser på baggrund af data om tusindvis af patienters historik,” siger han og fortsætter:

”At løse StarCraft ville være en milepæl lidt ligesom månelandingen. Man får måske ikke så meget ud af at komme til månen, men teknologien, man har fundet frem til undervejs, kan bruges på alle mulige andre områder.”

De der har lyst til at tage et spil StarCraft mod ITU-forskernes algoritme, kan gøre det til Kulturnatten på IT-Universitetet fredag den 13. oktober 2017. 

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/404