Skip to main content ITU
Logo
  • Uddannelser
    • Bachelor
    • BSc i Global Business Informatics
    • BSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • BSc i Softwareudvikling
    • BSc i Data Science
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på bachelorniveau
    • ITU Summer University på bachelorniveau
    • Kandidat
    • MSc i Digital Innovation & Management
    • MSc i Digital Design og Interaktive Teknologier
    • MSc i Softwaredesign
    • MSc i Data Science
    • MSc i Datalogi
    • MSc i Spil
    • Sådan søger du ind
    • Gæstestuderende på kandidatniveau
    • ITU Summer University på kandidatniveau
    • Studieliv
    • Spørg en studerende
    • Kvinder i tech
    • Studenterorganisationer
    • Studiestart
    • Labs for studerende
    • Specialpædagogisk støtte (SPS)
    • Studie- og Karrierevejledning
    • Besøg ITU
    • Åbent hus
    • Studerende for en dag
    • Studiepraktik i uge 43
    • Coding Café for unge kvinder
    • IT-Camp for unge kvinder
    • For gymnasielærere
    • Besøg ITU med klassen
    • Digital Dannelse
    • Coding Class
  • Efteruddannelser
    • Efteruddannelser
    • Se alle efteruddannelser
    • Besøg og arrangementer
    • Master i it
    • Om Master i it-ledelse
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Enkeltfag
    • Se udbud af enkeltfag
    • Enkeltfag på masterniveau
    • Sådan søger du ind
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
    • Korte kurser | ITU Professional Courses
    • Se alle korte kurser
    • Nyhedsbrev
    • Kontakt
  • Forskning
    • Forskningsektioner
    • Data Science
    • Data, Systems and Robotics
    • Digital Business Innovation
    • Digitalization Democracy and Governance
    • Human-Computer Interaction and Design
    • Play Culture and AI
    • Software Engineering
    • Technologies in Practice
    • Theoretical Computer Science
    • Forskningscentre
    • Center for Digital Play
    • Center for Climate IT
    • Center for Computing Education Research
    • Center for Digital Velfærd
    • Forskningscenter for offentlig IT
    • Danish Institute for IT Program Management
    • Centre for Information Security and Trust
    • ITU Research Portal
    • Find forsker
    • Find forskning
    • Forskningsenheder
    • Forskningscentre
    • Forskningsektioner
    • Forskningsgrupper
    • Labs
    • Forskningsetik og -integritet
    • God forskningspraksis
    • Tekniske rapporter
    • Tekniske rapporter
    • Ph.d.-skole
    • Om Ph.d.-skolen
    • Ph.d.-kurser
    • Ph.d.-forsvar
    • Ph.d.-stillinger
    • Ph.d.-håndbog
    • Ph.d.-support
  • Erhvervssamarbejde
    • Samarbejde med Studerende
    • Projektsamarbejde
    • Projektmarked
    • Studiejob
    • Projektopslag
    • Job- og projektbank
    • Employer Branding
    • IT Match Making
    • Sådan ansætter du en ITU'er
    • Lav opslag i Jobbanken
    • Innovation og samarbejde
    • Læs mere om innovation og samarbejde
    • ErhvervsPhD
    • Ansæt en Erhvervs-p.hd
    • Maritime Hub
    • Innovation og iværksætteri
    • ITU Business Development
    • ITU NextGen
  • Om ITU
    • Om ITU
    • Presse
    • Stillinger
    • Kontakt
  • ENG
Sådan designer du en brugerrejse
ITU  /  Presse  /  Nyheder fra ITU  /  Sådan designer du en brugerrejse

Sådan designer du en brugerrejse

Mange arbejder med design af løsninger til brugere. Men langt fra alle arbejder strategisk med servicedesign og med at optimere brugerrejser og bygge stærke relationer til brugerne. Lars Rune Christensen, underviser i servicedesign, forklarer her, hvordan du kortlægger en brugerrejse og får værdifuldt indblik i historien om dine brugere.

EfteruddannelseLars Rune Christensendesign

Skrevet 7. juli 2016 08:54 af Ninna Gandrup

Lars Rune Christensen

Lars Rune Christensen er lektor og leder af forskningsgruppen TechTechnologies in Practice på IT-Universitetet. Hans forskning er fokuseret på it i organisatorisk praksis, og han har beskæftiget sig med it i forhold til sundhedsvæsenet, i forhold til byggeriet samt globalt projektsamarbejde.

Lars har forfattet talrige forskningsartikler om it i komplekse organisationer samt bogen: ‘The Coordination of the Building Process: An Ethnographic Perspective’ udgivet 2013 på forlaget Springer. Hans forskning er både analytisk og praktisk og rettet mod at informere design af it-systemer.

Læs mere om Lars Rune Christensen her.

- Mange arbejder med servicedesign og med at effektivisere løsninger ud fra brugernes behov. Men særligt med den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi kommer endnu flere offentlige organisationer og deres leverandører til at fokusere på servicedesign, siger Lars Rune Christensen, som er lektor på IT-Universitetet og blandt andet underviser på kurset, Servicedesign og brugerinvolvering for it-ledere. Han fortsætter:

- Servicedesignet skal sikre at brugerne kan finde ud af og er trygge ved at bruge digitale løsninger. Hvis servicedesignet fx ikke fungerer, vil brugerne ikke være tilfredse med service eller i værste fald ikke kunne bruge servicen. Servicedesignet bliver derfor afgørende, hvis man vil være sikker på at hente de gevinster, som man forudser med en optimeret service.

Hvorfor lave et User Journey Map
Et godt sted at starte er at lave et User Journey Map, som kortlægger historien om brugerens rejse over tid fra indledende kontakt, over interaktion til en længerevarende relation. Formålet er at identificere de mest centrale interaktioner, som en bruger har med en organisation, så man kan optimere brugerrejsen og opnå bedre service og forretningsmæssige resultater.

Servicedesignet bliver derfor afgørende, hvis man vil være sikker på at hente de gevinster, som man forudser med en optimeret service.

Lars Rune Christensen, lektor og underviser på kurser, Servicedesign og brugerinvolvering for it-ledere

- Et User Journey Map giver et meget værdifuldt indblik i brugerens følelser, motivation og spørgsmål på forskellige tidspunkter i brugerrejsen uanset om det er et fysisk produkt, en online oplevelse, en købssituation eller en service. Det giver en god forståelse for, hvad kunderne vil opnå, og hvad deres forventninger er, men det giver også indsigt i, hvordan de bliver behandlet lige fra fx salg og logistik til support, fortæller Lars Rune Christensen.

Et User Journey Map giver dermed en delt forståelse af brugerens oplevelse og giver forskellige interessenter mulighed for at forbedre den oplevelse.

Et User Journey Map er et godt værktøj

Som designer - kan det hjælpe dig til at forstå dine brugeres kontekst.

Som tekstforfatter - kan du bedre forstå, hvilke spørgsmål brugerne søger svar på.

Som leder - kan du få et overblik over brugeroplevelser. Du vil se, hvordan brugerne bevæge sig gennem salgstragten, og du kan identificere mulighederne for at forbedre brugeroplevelsen og servicen.

Sådan forbereder du et User Journey Map
Før du kan lave et User Journey Map, skal du gøre nogle forberedelser. Der er selvfølgelig tal at hente fra værktøjer til websideanalyse såsom fx Google Analytics, men der findes også værktøjer, der viser, hvordan virksomheder omtales på sociale medier. Indblik i, hvad folk søger på, kan også fortælle, hvad besøgende kigger efter, når de lander på din webside.

Spørgeskemaundersøgelser kan også give indblik i brugernes spørgsmål, følelser og motivation.

Men den kvantitative del af analysen bør altid suppleres af en mere kvalitativ tilgang som fx interviews og observationer, der giver indblik i selve brugeroplevelsen. Der er også værdifuld indsigt fra dem, der har daglig kontakt med brugerne som fx support og salg.

Det kan være en udfordring at kortlægge alle brugertyper, hvorfor det er nødvendigt at fokusere på den primære målgruppe. Hele pointen er, at det er vigtigt at have research bag, så man ikke baserer for mange beslutninger på antagelser.

Derudover kan du tage afsæt i følgende:

  • Personas: som giver et indblik i en typisk fortælling om en bruger, så du er sikker på, at du har hele brugerrejsen.
  • Tidsskala: User Journeys kan forløbe over en uge, et år eller et liv. Derfor er det nyttigt at vide, hvad længden på brugerrejsen er, før du går i gang.
  • En klar forståelse for touch points: Hvad foretager brugeren sig, og hvordan gør de det? Det er vigtigt for at forstå, hvordan brugeren interagerer med et produkt eller et brand, og hvordan man kan optimere den interaktion.
  • En klar forståelse for de kanaler, hvorigennem interaktionen sker: Kanaler er de steder, hvor brugere interagerer med en organisation – lige fra Facebook til fysiske butikker. Det giver en forståelse af, hvad brugerne faktisk gør.
  • Et indblik i andre aktører, som kan have indflydelse på brugeroplevelsen: Fx venner, familie, kollegaer m.m., som kan påvirke, hvad brugeren føler i forhold til en bestemt interaktion.

Otte trin til et User Journey Map
Ud fra data skaber man et user journey map, som kortlægger brugerrejsen. Det kan enten være i form af en infografik eller en tidslinje, men det kan også være et storyboard eller en video. Det skal bare være det format, der bedst kommunikerer historien.

Det er ikke opgaven at mappe/udpensle alle aspekter af brugerrejsen, men fortælle en simpel historie med fokus på brugerens behov. Det illustrerer de mest centrale touch points, som en bruger passerer, og det skal minde alle om, at brugerens behov konstant skal være top of mind.

Her er en fremgangsmåde på otte trin, som du kan tage afsæt i:

  1. Gennemgang af organisationens målsætninger: hvad er jeres mål med at kortlægge en brugerrejse? Hvilke organisatoriske behov skal kortlægningen være et svar på?
  2. Gennemgang af eksisterende undersøgelser: jo flere brugerundersøgelser du har, desto nemmere er det at lave et User Journey Map. Vær kreativ, og hvis du ikke har de undersøgelser, der skal til for at definere brugerrejsen, så overvej, hvordan du kan udføre undersøgelserne.
  3. Gennemgang af touch points og kanaler: næste skridt er at sikre, at touch points og kanaler er kortlagt effektivt. Fx kan et touch point være ”Betal for en vare” og kanalerne kan være ”online”, ”fysisk butik”, ”via telefonen” eller ”mail”. Det kan hjælpe at brainstorme lidt og undersøge, om der er kanaler, som er blevet overset i dataindsamlingen.
  4. Lav et kort over empati: et sådant kort viser, hvordan brugeren føler under hver interaktion. Fokuser på, hvordan brugeren føler og tænker, såvel som hvad de siger, gør og hører i de pågældende situationer.
  5. Byg et diagram over tilhørsforhold: ideen er her at starte med en brainstorm omkring de koncepter, der har været i spil. Derefter laver man et diagram, hvor man relaterer koncepterne, følelser m.m. til hinanden. Fx ved at gruppere ideer i kategorier og sætte labels på dem. Her kan du så eliminere koncepter, som ikke har indflydelse på brugeroplevelsen.
  6. Sketch brugerrejsen: hvordan du gør det, er op til dig selv. Du kan lave en tidslinje, som viser brugerrejsen over tid. Du kan også lave en video eller et lydklip af diagrammet. Ideen er at vise bevægelsen af brugerrejsen gennem touch points og kanaler over en tidsperiode sammenholdt med, hvad brugerne føler i hver interaktion på undervejs.
  7. Iteration og produktion: Tag din sketch og gør dem brugbare. Bliv ved med at forfine indholdet og producer noget visuelt til interessenter, teammedlemmer m.m. Brug gerne en grafisk designer til den opgave.
  8. Distribution og anvendelse: Brugerrejsen gør ingen gavn på din harddisk eller skrivebord. Du skal ud til folk og forklare, hvorfor det er vigtigt. Du burde være i stand til at sætte KPI’er på den ideelle brugerrejse og måle succes efterhånden, som du forbedrer brugerrejsen.

Et User Journey Map kan se ud på mange måder, men vil typisk være en form for infografik i blueprint-stil, som kortlægger kundens interaktion over tid. Jo flere touch points man har, desto mere kompliceret, men også mere nødvendigt, er et User Journey Map.

Kursus: Servicedesign og digitalisering

Lars Rune Christensen underviser på kurset, Servicedesign og digitalisering, som har fokus på, hvordan servicerejsen kan være en måde for virksomheder og organisationer at se deres processer på og redesigne dem med brugeren og kunden i fokus.

På kurset vil du arbejde med servicedesign i et strategisk perspektiv. Du vil identificere problemstillinger og tilgange til servicedesign ud fra et strategisk og organisatorisk synspunkt. Du vil blive indført i forretningsmæssige, ledelsesmæssige, kulturelle, sociale og tekniske aspekter.

Dernæst vil du lære alle de centrale servicedesign metodologier, afholde workshops, opnå kundeforståelse og arbejde med at indlejre servicekoncepter i komplekse organisationer. Du vil arbejde både strategisk og praktisk med metoderne.

Læs mere om kurset her.

Artiklen er med inspiration fra følgende artikler:

  • Customer Journey Maps - Walking a Mile in Your Customer’s Shoes
  • All You Need To Know About Customer Journey Mapping

Nyheder

"De vil ramme os på tilliden"

"De vil ramme os på tilliden"

6. maj 2025

Som en del af videnskabsfestivallen Forskningens Døgn havde IT-Universitetet og Dagbladet Information samlet en række eksperter for at tale om cyberkrig i Danmark, og hvor klar vi er til det. Minister for Samfundssikkerhed og Beredskab Torsten Schack Pedersen deltog også i samtalen.

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

Professorportræt: Nutan Limaye skubber til grænserne for beregningskompleksitet

1. maj 2025

Den 22. maj 2025 kl. 14:30 vil professor Nutan Limaye fra sektionen Theoretical Computer Science holde sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: “My reflections on the last two decades and Complexity Theory”.

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

Professorportræt: Anna Vallgårda vil udfordre designet af omsorgsteknologi

24. april 2025

Den 9. maj 2025 kl. 14.30 holder professor Anna Vallgårda sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Radical Redesign of Care Technologies”.

Er Danmark klar til cyberkrig?

Er Danmark klar til cyberkrig?

8. april 2025

En gruppe forskere fra IT-Universitetet i København undersøger, hvad Danmark kan lære af Ukraine i forhold til at forberede sig på cyberkrigsførelse. Cyberkrigsførelse påvirker ikke kun regeringer og virksomheder, men også civile, og forskerne spørger, hvad der skal gøre, hvis vi bliver angreb

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

Forskere vil lære matematikelever kritisk tænkning med data science

31. marts 2025

I et nyt forskningsprojekt på IT-Universitetet og Københavns Universitet vil en gruppe forskere undersøge, hvordan data science kan blive en del af gymnasiets matematikundervisning for at give eleverne et bedre grundlag for kritisk tænkning og mulighed for at belyse og nuancere påstande de møder i deres hverdag.

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

Ny bog er en guide til succesfuld AI-implementering

28. marts 2025

Kunstig intelligens har stort potentiale i organisationer, men hvordan realiserer man det i praksis? Lektor og underviser på ITU’s Master i IT-ledelse, Carsten Lund Pedersen, er medforfatter til bogen ”Gunstig Intelligens,” der som den første af sin slags udstikker en kurs mod succes med AI-projekter i organisationen. Bogen kan forudbestilles nu.

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

ITU forsker sikrer bevilling til sikkerhedsoptimering af AI-systemer

19. marts 2025

Lektor Alessandro Bruni fra IT-Universitetet i København er i øjeblikket på Advanced Institute of Science and Technology i Japan, hvor han samarbejder med andre forskere om at udforske det matematiske fundament for verificering af maskinlæringssystemer. Projektet er støttet af Carlsbergfondet.

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

Professorportræt: Vasilis Galis fandt sin forskningsvej i Athens metro

13. marts 2025

Den 28. marts 2025 kl. 14.30 holder professor Vasilis Galis fra sektionen Technologies in Practice sin tiltrædelsesforelæsning i Auditorium 0 på IT-Universitetet i København. Forelæsningen har titlen: ”Research against dead time”.

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

ITU-forsker undersøger valg i Grønland

11. marts 2025

Den 11. marts 2025 er der valg til Inatsisartut (Grønlands parlament). I flere år har forskere fra ITU ledet af professor Carsten Schürmann og Center for Information Security and Trust undersøgt valg og muligheden for internetvalg i netop Grønland og valget i dag er ingen undtagelse.

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

DFF-støttet ITU-projekt skal udvikle teoretisk fundament for probabilistiske sessionstyper

6. marts 2025

Stigende teknologisk kompleksitet kræver en probabilitisk tilgang til kritisk vigtige it-systemer. Et nyt forskningsprojekt, anført af lektor på ITU Marco Carbone, vil skabe fundamentet for probabilistiske sessionstyper.

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

Urbane motorveje er barrierer for sociale forbindelser

5. marts 2025

Forskere fra IT-Universitetet i København har bevist, at urbane motorveje begrænser sociale relationer i de 50 største byer i USA. Det er det første kvantitative studie af barriereeffekten af urbane motorveje i reduktionen af sociale relationer på tværs af nabolag.

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

Ny forskning skal finde effektive strategier til epidemiforebyggelse

26. februar 2025

Adjunkt på ITU Jonas Juul modtager Novo Nordisk Fondens Data Science Investigator-bevilling på knap 6,5 mio. kr. til et projekt, der bl.a. skal forbedre statistiske metoder til at forudsige smitteudbrud.

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

Within Limits – en kunstinstallation om beregningskraft og ressourcebegrænsning

24. februar 2025

Den 7. marts inviterer kunstner Jacob Remin sammen med lektor James Maguire og postdoc Frauke Mennes fra Center for Klima-IT på ITU til åbningen af Within Limits – en kunstinstallation, der stiller spørgsmålstegn ved beregningskraft og ressourcegegrænsning.

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

ITU-studerende og -alumner vinder priser ved Copenhagen Gaming Week

21. februar 2025

ITU var repræsenteret med spil udviklet af både studerende og alumner fra universitetet ved Copenhagen Gaming Week og 'Spilprisen', som fandt sted i sidste uge. Studerende fra MSc Games vandt prisen for 'Best Student Game', mens alumner fra samme studieprogram vandt for 'Best Debut'.

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

Video: Kan kunst hjælpe os til at forstå AI?

13. februar 2025

Kunster og ekstern lektor på ITU, Mogens Jacobsen, arbejder med at lave digital kunst og bl.a. har skabt værker, der afslører iboende bias i de datasæt, som kunstig intelligens er trænet på.

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

Nyt forskningsprojekt vil finde mere inkluderende metoder til at udvikle algoritmer

10. februar 2025

Lektor Veronika Cheplygina har modtaget en ”Novo Nordisk Data Science Investigator”-bevilling på knap 11 mio. kr. Bevillingen kommer til at finansiere forskning i, hvordan mere inkluderende undervisnings- og forskningsmiljøer kan lede til bedre algoritmer for medicinsk billeddannelse.

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

Speciale om digital kløft i fængslerne vinder pris

31. januar 2025

Tre studerende fra ITU har vundet Institut for Menneskerettigheders Specialepris for deres speciale ”Fængslets digitale kløft”. I specialet undersøges det, hvordan den digitale kløft mellem indsatte i danske fængsler, og det omgivende samfund kan udbedres.

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

Ny forskning fra ITU analyserer angreb på store sprogmodeller

16. januar 2025

Hvad motiverer nogle til at manipulere med store sprogmodeller, og hvordan bærer de sig ad? I et nyt studie definerer forskere fra ITU såkaldt ”red teaming” af sprogmodeller for at øge sikkerheden i teknologien.

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

Jakob Grue Simonsen bliver ny prorektor på IT-Universitetet i København

22. november 2024

Jakob Grue Simonsen, der kommer fra en stilling som institutleder på Datalogisk Institut, Københavns Universitet, har fokus på trivsel og samarbejde, når han tiltræder som prorektor på ITU d. 1.januar 2025.

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

Ny bog sætter fokus på digital stress på arbejdspladsen

21. november 2024

Interview: Tidligere ph.d.-studerende på IT-Universitetet, Raluca Stana, har sammen med sin daværende vejleder, lektor Hanne Westh Nicolajsen, skrevet en bog, som skal hjælpe virksomheder med at håndtere teknostress.

Kontakt os

Telefon
+45 7218 5000
E-mail
itu@itu.dk

Alle kontaktoplysninger

Tilgængelighedserklæring

Find os

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S
Danmark
Find vej

Følg os

ITU Student /
Privatliv /
EAN-nr. 5798000417878/
CVR-nr. 29 05 77 53 /
P-nummer 1005162959

Denne side er udskrevet fra https://itu.dk/404